Kingdom Come: Deliverance
Děj hry se odehrává v roce 1503 za vlády Václava IV., jež převzal vládu po smrti jeho otce Karla IV. Václav ovšem není ani zdaleka, tak schopný panovník jako jeho otec, což vyvolává nespokojenost u šlechty v českých zemích a vrcholí až jeho únosem organizovaným jeho bratrem Zikmundem Lucemburským. Ten poté vtrhne do českých zemí s armádou žoldnérských kumánů.
S nimi plení bohatá města českých zemí, aby mohl zaplatit svoji armádu žoldáků a zároveň se zbavit těch, kteří podporují vládu Václava IV.
Náš hlavní hrdina je syn kováře Jindřich žijící ve Skalici, městě s bohatou těžbou stříbra a pánem Rackem Kobylou, který je podporovatel Václava IV. Jindřichův klidný život překazí nečekaný útok kumánů na Skalici a on se ocitne na útěku a zde i začíná naše dobrodružná cesta za pomstou.
Příběh hry velmi vtáhne do prostředí nestability a chaosu v českých zemích. Postupně nám buduje zápletku událostí, které se v kraji dějí a kdo vlastně za nimi stojí. Jindra prochází vývojem jako postava, kdy na začátku je jen bezstarostný mládenec až po momenty, kdy musí řešit důležité úkoly, jež ovlivňují samotné dění v kraji nebo osudy jeho přátel. Ve spoustě případů musíme čelit morálním rozhodnutím, jež ovlivní jak vás budou ostatní postavy vnímat. Ostatní postavy ať ty hlavní nebo i vedlejší jsou ve většině případů zajímavé, ale samozřejmě ty hlavní si oblíbíte mnohem dříve vzhledem k větší propracovanosti a delší době, kterou s nimi strávíte.
Prostředí hry je velmi pěkně udělané, přes husté lesy až po města nebo vesnice, jež jsou v mnoha případech vytvořeny, dle reálných míst a přidávají tak na autentičnosti. Celkem nepříjemným objektem jsou živé ploty nebo křoví, jež zde fungují jako zeď a není možné přes ně projít a mnohokrát vám stíží prostupnost oblastí. Menší omezení je pak ještě to, že Jindra neumí plavat, ale to se vzhledem k době dá pochopit.
Svět jako takový je velmi živé místo a to i když cestujete lesem, tak zde potkáváte poutníky, lapky a různá speciální místa, která můžete prozkoumat.
Ovládání je velmi dobré, jak při pohybu v otevřeném terénu i v zástavbě domu, nebo při překonávání překážek až na výjimky při pokusu vylést z koryta řeky nebo projít křoví.
Skutečnou výzvou je zde combat system. Ten vám sice dá dobrý pocit z toho, že zbraně a zbroje mají svoji váhu a působí více realisticky, avšak jsou zde prvky, které dělají combat system velmi nepříjemný. Jedním z nich je autolock na nejbližšího nepřítele. To v souboji 1v1 nebo 1v2 není velký problém, ale pro boj s větším počtem nepřátel, kteří kolem vás začnou běhat rychlostí jako by jejich zbroj zcela ztratila váhu, tak autolock začne přeskakovat z jednoho cíle na druhý a vám bere možnost se soustředit na cíl, se kterým právě bojujete a bere vám možnost se dobře orientovat v souboji, kde se vaši nepřátelé právě nachází.
Další je rotující kamera, ta má simulovat vaši ztrátu rovnováhy, když do vás někdo strčí silou například při zaklesnutí mečů. Jenže místo drobného pohoupání kamery dostaneme pocit, že do vás narazil statný medvěd a vy si připadáte jako by jste byli na kolotoči. Tento pocit zejména zesiluje kombinace autolock a rotující kamery, to si občas připadáte, že nad soubojem nemáte vůbec žádnou kontrolu.
Souboje jsou mnohem více defenzivní, protože ve většině případů u těžších nepřátel, vás hra potrestá rychlým protiutokem, který je nejúčinnější cestou k výhře. Proto často čekáte na nepřátelské údery než že by jste sami útočili. Někdy je možné jejich protiútok dále bránit, avšak často se stane, že je zde jen skript, který vám dá protiútok a vy s tím nic neuděláte.
Zároveň jsou vaše útoky o dost pomalejší než nepřátelské a často ve zvláštním slow-motion pohybu,kdy naopak vaši nepřátelé útočí rychle.
To by se dalo přisoudit tomu, že Jindra je jen syn kováře a proto není tak zdatný v boji. Proto je zde strom dovedností ať už základních atributů jako síla a výřečnost, nebo pak pokročilejší pekry zaměřené na komba složená z kombinace úderů či těch ovlivňujících vaši obranu. Bohužel téměř nic z toho není pravda. Síla přispívá k tomu jaké poškození dáte nebo výřečnost k tomu jestli nějakou postavu přemluvíte, ale například u sečných zbraní je jedno zda li máte úroveň 1 nebo 20. Jindra je s mečem stejně nemotorný i když už je z něj veterán s nejlepšími dovednostmi nebo jako při jeho prvním souboji. Komba složená z 3 a více úderů není možné pořádně použít, protože váš nepřítel již druhý úder většinou zablokuje a tím vaše kombo končí.
Combat má svoje mouchy, ale i tak působí relativně dobře a pocit při souboji jednoho na jednoho nebo proti skupině postupně útočicích slabších nepřátel je velmi uspokojující. Samy vzhledy zbraní a zbrojí vypadají naprosto skvěle a i sama hra na to reaguje, že když přijdete k obchodníci a máte na sobě špinavé hadry tak se vám vysměje, ale pokud přijdete v nablízkané zbroji, tak vás bude oslovovat jaká čest rytíři.
Atmosféře hry pak ještě přidává skvělá dobová hudba, která velmi zpříjemní delší cestu, pokud zrovna nepoužijete rychle cestování, tak i český dabing, vytvořený fanoušky kingdom come i ve spolupráci se slavnými českými dabéry. Dabing hře přidá na české atmosféře a na to, že jde o fanouškovskou práci, tak krom pár výjímek je dabing skvělý. Fandy určitě potěší i Dlc obsah, který vám dá možnost vidět události například z pohledu Terezy, nebo zažít dobrodružství s žoldnéry vedené Kunem.
Celkově se jedná o skvělou hru, která pokud by měla upravený combat systém, tak je jasnou volbou pro 5 z 5, ale kvůli tomu ji dávám silných 4 z 5 a hru mohu velmi doporučit a zároveň doufat, že druhý díl bude mít lepší combat systém, ale udrží si vysoký standart ve zbytku.
GTA V Story mode
Hra nás zavede na ostrov Los Santos, kde se odehrává příběh všech 3 našich protagonistů. Franklin je mladík z getta, který by se rád odstěhoval od své tety a konečně si vydělal pořádný balík, než jen riskovat při drobných kšeftech s jeho kamarádem Lamarem. Michael je vysloužilý zloděj, který si chce užívat obyčejný život, avšak má problémy s jeho rodinou. Poslední a nejvíce výrazný je Trevor, který je takový psychopat co je loajální k svým přátelům, ale nemá problém ve zlomku vteřiny zabít někoho kdo mu stojí cestě.
I přes to, že už je hra starší vypadá stále velmi dobře a to jak grafika celkového prostředí, tak i v cutscénách. Ty jsou ve většině případů provedeny velmi hollywoodským stylem jako z režie Michaela Baye s hromadou explozí a akce. Zároveň si hra nebere vůbec servítky co se týče vulgarity a vtipkování na určitá citlivější témata, ne však za účelem urážet, ale jen pobavit. To určitě každý sám ocení, když se může u hry i zasmát vzhledem k dnešní korektní době.
Příběh hry je vlastně jedna taková velká akce, která začíná menšími úkoly jako Michael řešící své rodinné problémy nebo Franklin a Lamar provádějící různé kšefty. Kdy se pak vše začne stupňovat potom co se naši hrdinové setkají. Vše eskaluje ve velké krádeže a obří přestřelky jak s žoldáky, tak i s policií. Michael a Trevor hrají hlavní roli ve větší části hry, kdy Franklin je spíše vedlejší postava, ale ten dostává svůj prostor i velký význam v závěrečné části příběhu.
Celková hratelnost hry je velmi dobrá a to jak na vodě, ve vzduchu v případě letadel i helikoptér, tak i při pohybu na zemi v autě nebo pěšky. Vybrat si můžete z pohledu první nebo třetí osoby, podle toho co vám v dané situaci více vyhovuje. Výběr zbraňí je velmi obsáhlý, od pistolí až po raketomet nebo granátomet.
Vaše postavy mají oddělené inventáře i peníze, které v průběhu hry získáváte. Je velkou škodou že hra vám sice umožňuje nákup různých nemovitostí a to i takových co umí generovat peníze. Tyto budovy jsou, ale buď levné a negenerují téměř žádné peníze nebo stojí vysoké miliony a vy si je můžete koupit až na konci hry.
Bugy se zde občas vyskytují, jako třeba auto které zmíní v průběhu cutscény, po jejímž konci to hra vyhodnotí jako nesplnění mise. Ale jedná se spíše o náhodný jev než nějakou pravidelnou událost skrze celou hru.
Hra mě bavila a několikrát jsem se při cutscénách zasmál skvělému nekorektnímu humoru a to zejména ze strany Trevora, který je dokonale napsanou postavou. Akce zde převažuje, ale i příběh je zde dobrý a možnost 3 rozhodnutí, o tom jak hra skončí je velmi příjemné. Proto si GTA V: Story mode odnáší hodnocení 4 z 5 a můžu ji doporučit.
Nastavení crosshairu
Nastavení citlivosti myši
Mafia III
Prostředí hry je zasazeno do konce 70. let v New Bordeaux ve Spojených státech. Ocitneme se v roli vracejícího se veterána Lincolna Claye z Vietnamské války. Ten se zde setkává se svým náhradním otcem Sammym, nevlastním bratrem Ellisem a duchovním otcem Jamesem. Ti ho vřele přivítají nazpět domů a požádají ho o pomoc v rámci jejich černošské komunity. Při rozdávání jídla v jejich komunitním centru je místo napadeno skupinou hajťanů, o které se Lincoln hravě postará.
Lincoln konfrontuje s problémem Sammyho a ten mu vše řekne. V jejich čtvrti Delray Hollow mají problém s rozpínající a problematickou skupinou hajťanů. Lincoln se rozhodne problém vyřešit po svém a vůdce i celou skupinu hajťanů zlikviduje. Když je problém s hajťany vyřešen, tak je tu i další problém a to dluh Sammyho u místního mafiánského bosse Sal Marcana, který ovládá celé město.
Tento problém se Lincoln rozhodl vyřešit, že společně se synem Sal Marcana, Giorgi Marcanem provedou loupež banky státních rezerv a tím splatí dluh, který Sammy u Sal Marcana má. Loupež probíhá dobře až do bodu, kdy je aktivovaný alarm a dostanou se do konfliktu s policií. Naštěstí jim pomůže zbytek skupiny a dostanou je ven pomocí výbušniny a následného útěku na člunu.
V Semmyho baru pak oslavují a rozdělí zisk z loupeže mezi jeho účastníky. Když do baru dorazí sám Sal Marcano s dalším člověkem, aby převzali peníze a Sammy chce předat podíl i s úroky za dluhy, tak vše nabere strmý pád. Sal a jeho lidé vytáhnou zbraně a zastřelí všechny i s Lincolnem. Ten zásah do hlavy přežije a tím po slibném začátku, startuje negativní část hry.
Zásah do hlavy Lincolna a jeho přežití sám Lincoln obhájí, že zásah zepředu do hlavy je jednodušší přežít, protože lebka je zde tvrdší. Ten je v péči otce Jamese a přítele ze CIA Johna Donovana. Lincoln se uzdraví a s pomocí informací od Donovana, začíná svoji cestu za pomstou na jejímž konci má být smrt Sal Marcana.
I když se zdá, že zápletka a motivace Lincolna je velmi dobrá pro příběh, hra to pojme úplně opačně. Krom představení tří společníků jež vám mají pomoci kontrolovat město mezi nimiž je i slavný Vito Scaletta, bohužel nesehrají žádnou významnou roli a jsou pouhou kulisou na pozadí. Místo přímé msty na Sal Marcana začnete tu nejvíce repetitivní část hry, jakou žádná jiná hra jen tak nenabídne.
Budete muset zabírat jednotlivé regiony a to stylem, přijet, promluvit si s kontaktní osobou jednoho z dvou podniků, který musíte převzít a to tím, že způsobíte škodu, která se region od regionu zvyšuje. Takže budete jen rozbíjet věci a střílet stovky mafiánů a to zcela sám jako jeden člověk. Když dosáhnete požadované škody podniku, musíte získat info, kde je vedoucí toho podniku a dostat ho na svoji stranu nebo ho zabít.
Když zabíráte podniky, tak je musíte na radě předat někomu z vašich společníků. To vám dá určité výhody a zároveň můžete své společníky rozhněvat, že jich jen využijete a podnik dáte někomu jinému. Ti se pak mohou obrátit proti vám, ale stačí je pak jen zlikvidovat a celé město svěřit jednomu. Výhody společníků jsou jen odvoz peněz, zavolání auta, mobilní prodejce zbraní a občasné zavolání mafiánů Vita, které je velmi omezené, kdy zbytek výhod za nic nestojí.
Hra vás nutí získávat peníze, které ovšem nejsou nijak důležité krom nákupu zbraní, lékárniček, vesty a vylepšení zbraní nebo Lincolna. Repetitivnost hry pak ještě prohlubuje neúměrně dlouhé cestování, kdy vás hra stále posílá přes celou mapu bez možnosti rychleji cestovat a jediné co je na cestě příjemné je úžasný výběr hudby, která perfektně sedí do prostředí hry.
Aby jste příběh udrželi v paměti kompletní, tak se budete muset hodně snažit, protože když už neděláte jednu z repetitivních částí, tak vám ho bude neustále narušovat promluva otce Jamese, soudní proces s Donovanem nebo náhodné momenty detektiva. Vše dělá hru neskutečně zmatenou a zároveň se vše dozvídáte dopředu než se události stanou, takže možnost nějakého překvapení je nulová.
Také inteligence NPC je dost zvláštní, kdy v jeden moment projedete více jak 100km/h kolem policejní hlídky, která dělá, že vás neviděla. Právě naopak je tomu, když vás začne policie pronásledovat, stane se z nich nejlepší stopovací jednotka na světe, kdy oblast kompletně obklíčí a i když jde o přestupek, začnou po vás bez váhání střílet. Divné je pak to, že ví kde asi jste, kolem oblasti krouží, ale že by vystoupili a šli ji prohledat, když jste na dohled na parkovišti, to už je pro ně moc těžký úkol. A když už neví hra kam dál, prostě vám jednu hlídku spawne doslova pod nosem.
Hra je pro mě obrovským zklamáním. Nečekal jsem, že by dokázala udržet kvalitu prvního a druhého dílu, když došlo k tolika změnám, ale že se bude jednat o šíleně repetitivní zážitek, kdy si pak nepamatujete ani pořádně proč a po kom jdete. Dialogy kdy vaše postava má oblečení co nosíte a najednou v určitých případech má zase to základní oblečení je taky otazník, stejně jako možnost přeskočit i hlavní příběhový dialog a přitom vedlejší nejde. Na hře je velmi poznat americký vliv, kdy připomíná místy více GTA než Mafii, kde buď někdo z tvůrců byl členem týmu co pracoval na GTA nebo to jen hezky okopírovali. Mafii III tak nemůžu dát více než jen 2 z 5, protože i přesto že hra není moc dobrá, pár momentů je dobrých a i pobaví.
F1 2022
Jedná se o závodní simulátor s dlouhou historií, který se snaží kopírovat dění ze skutečného světa Formule 1. Vychází pravidelně každý rok od stejného vývojáře Codemasters, kdy poslední dva roky je již pod záštitou EA.
Tato změna se na hře dost negativně projevuje a to zejména v tomto díle. První věc co uvidíte, když zapnete hru, tak dostanete nabídku k zakoupení VIP passu nebo novinek v herním obchodě, složeného ze skinů. Ty nejsou určeny jen na formuli, ale i na vybavení vašeho centra, které je jen na pozadí menu hry. Jiná barva podlahy nebo sedačky je zde naprosto navíc a více by se ocenila práce na závodech samotných.
Hra má několik herních režimů mezi které patří možnost závodit na jednotlivých tratích podle vašeho výběru, kariéra pro jednoho hráče, kariéra pro dva hráče, časovky kde si můžete poměřit časy s ostatními hráči, Formule 2 a nová sportovní auta.
Ty působí velmi zbytečně, protože jejich přítomnost je jen na drift výzvy a pocit z nich je velmi zvláštní, kdy vám připadá že řídíte krabici a ne hypersport. Mnohem více by se ocenilo přidání historických formulí než jen narychlo splácaných aut, které se ani do světa F1 nehodí.
Od minulého roku došlo k velkým změnám pravidel a to se snažili upravit i ve hře, kde největší změna byla přidání “ground efektu” neboli snížení podlahy, která vytváří hlavní část přítlaku celého monopostu.
Monopost se chová mnohem více přetáčivě a velmi jednoduše se roztočí. Zejména si je potřeba dát pozor na vysoké obrubníky , protože pokud na ně najedete prostředkem monopostu, tak vzhledem k tomu jak je monopost nízko, dojde k jeho doteku s podlahou a nad vozem jednoduše ztratíte kontrolu.
Například i starty závodů jsou značná výzva, najít ideální množství plynu, aby nedošlo k přetočení a zároveň dobrému rozjezdu pro souboje v první zatáčce. Celkově je vůz přetáčivější než by ve skutečnosti měl být a to maličko kazí pocit z řízení.
Kariéra pro jednoho nebo dva hráče je dobře zpracována a poskytuje dobrou zábavu ať už při boji s NPC nebo i v souboji s jiným hráčem. Možnost jet za stejnou stáj v kooperaci nebo si vybrat souboj v odlišné stáji je také příjemným zpestřením.
Multiplayer už tak dobře zpracovaný není. Občas je téměř nemožné najít lobby, kterou někdo založil a je třeba několikrát obnovovat vyhledávání, přepínat kategorie nebo vše zakládat znovu.
Pokud vás hra během závodu neodpojí, tak vše běží dobře. Jediný problém jsou pak jen velmi agresivní NPC, kteří neberou příliš ohled na to kde se na trati nacházíte a někdy musíte obětovat pozici, aby jste souboj bez poškození přežili. I samotný jízdní styl NPC, který připomíná vlak co jede po kolejích a téměř bezchybná jízda, není občas moc příjemný.
Celkově je hra na poměry F1 titulů průměrná, chybí zde právě třeba historická F1 co by nahradila zbytečná sportovní auta a byla velmi oceněna fandy F1. Větší ohleduplnost a menší bezchybnost od NPC by byla také vítána. Například i pravidla a penalizace by stály za úpravu, kdy při nehodě 10 monopostů se situace vyřeší během pár vteřin, bez nutnosti výjezdu safety caru. Natož nasazení červené vlajky je něco co by hru udělalo více realistickou. I přetáčivost vozu by mohla být reálnější a to i restartování závodu za safety carem. F1 2021 je ve srovnání určitě lepší závodní hrou než F1 2022, proto F1 2022 dostává hodnocení jen 3 z 5.
The House of Da Vinci
The House of Da Vinci je 3D logická puzzle adventura, kde se ocitneme v roli učedníka Leonarda da Vinciho jménem Giacomo.
Hra nás uvede do příběhu, kdy nám strážný na ulici předá dopis od Leonarda se vzkazem, že ho máme vyhledat v jeho dílně a máme si pospíšit, protože se daly do běhu události, o kterých nám může říci jen on osobně.
Při vstupu do jeho dílny se ocitáme v první kapitole příběhu, která je vždy reprezentována jedním prostorem nebo místností, kde je naším úkolem vyřešit množství různých hádanek od jednoduchých posuvných částí až po složité mechanizmy, ke kterých potřebujeme i speciální vybavení.
Tímto vybavením je Oculi Tempus a Oculi Infinitum. Oculi Tempus Umožňuje vidět předměty, jež nejsou lidským okem viditelné, jako je vnitřek složitého mechanizmu nebo znamení od Leonarda. Oculi Infinitum umožní nalézt anomálie, skrze které je možné nahlédnout do minulosti.
Jako Giacomo musíme vyřešit všechny hádanky, které Leonardo připravil, aby zabezpečil, že se k němu dostane jen ten, kdo je dost chytrý a vyřeší je, protože nejsme jediní kdo se snaží Leonarda najít.
Hra je zasazena do krásné renesanční Itálie na přelomu 15. a 16. století. Pěkný vizuál a nápaditost jednotlivých hádanek dá člověku občas pěkně zabrat, ale naopak odmění skvělým pocitem, když je zvládne vyřešit. Pokud by jste se zasekli a nevěděli jak dál, hra vám po čase nabídne několik nápověd.
Za sebe mohu říci, že mě atmosféra hry velmi vtáhla i díky dobře vybrané hudbě, tajemnému příběhu na pozadí, ale zejména krásným zpracováním da Vinciho vynálezů přeměněných do složitých hádanek.
Proto za mě hra dostává 5 z 5 a mohu ji velmi doporučit všem co mají rádi únikovky, hádanky nebo logické hry a rádi tím podpoří československé tvůrce.
Drug dealer simulator
Jako začínající dealer drog budete prodávat několika gramové množství trávy, postupně rozšiřovat řady svých zákazníků, později i vlastních dealerů a budovat své vlastní drogové impérium.
Postup hry a její příběh je založený na zvyšování vaší úrovně za zkušenosti, které získáváte hlavně z prodeje drog, ale i z dalších aktivit. Za každou úroveň získáte dovednostní bod, pro vylepšení vašich schopností.
Herní mapa je rozdělena do tří oblastí označené jako sektor A, B a C, které si postupně odemknete skrze plnění úkolů. Každý sektor je pak rozdělen do menších podoblastí, které si odemykáte skrze získaný respekt za prodej drog v dané podoblasti nebo sprejováním vašeho loga, které si vyberete.
Celkem budete mít možnost odemknout 6 druhů drog a další 3, pro jejichž odemknutí musíte splnit dodatečné mise pro skupinu jež je prodává.
Den je ve hře klasicky rozdělen na den a noc, kdy hodinu před začátkem noci, ve hře označenou jako policejní hodinu, budete odpočtem upozorněni na její začátek. Právě policie bude váš největší nepřítel. Pokud vás během noci spatří, zbývá vám buď se snažit útect nebo se nechat zadržet. Pokud u sebe nemáte nic nelegálního, tak to není takový problém, ale pokud máte u sebe nějaké drogy, bohužel o vše přijdete.
Nejen, že vaše drogy jsou pryč a vy jste tak přišli o peníze, ale bude vás trápit i zvyšující se stav odhalení. Ten se zvyšuje tím, jak často vás chytí za několik posledních dní, nebo pokud budete prodávat jen ve dne. Prodej v noci má své výhody. Snižuje stav odhalení a dostáváte i více peněz za prodané drogy. Pokud si stav odhalení nebudete hlídat a dosáhnete určité úrovně, tak DEA provede zátah na váš úkryt.
Hra je skvělá na odreagování, také pro fandy drogové tématiky jako je třeba seriál Narcos a dokáže vás vtáhnout na dlouhé hodiny. Jako nedostatky se dá zmínit snad jen určitá repetitivnost činností, některé zvláštní mise, ve kterých si musíte najít cestu sami nebo na řešení přijít sami a chybějící možnost své impérium více zautomatizovat ať už jde o prodej drog nebo spíše výběr peněz od vašich dealerů.
Ovšem celkově se jedná o povedenou hru, která si 4 z 5 naprosto zaslouží a mohu ji doporučit.